Wednesday, February 27, 2013

Perang ! SURGE !!

Tak cukup nak perang pakai nih?
Perang itu susah. Mana ada perang yang senang. Kalau main game perang-perang pun susah juga. Ada main Battlefield menang semua match? Confirm tak ada. CS (Counter Strike) pun sama. Anyway, I'm not talking bout perang dalam battlefield tembak-tembak bom-bom tuh semua.

Nih pasal perang dalam diri kita. The battlefield is in ourselves. Battle lawan nafsu dalam diri kita. Tak kisahlah nafsu apa, nafsu makan, nafsu syahwat, nafsu amarah, segala adik-beradik nafsu kita lawan. Lawan jangan tak lawan. Hidup nih jangan ikut nafsu, hidup jangan bertuhankan nafsu. Kalau ikut nafsu, semua benda nak dibuat. Semua benda nak dibeli. 

Tapi nak melawan nafsu nih bukannya senang. Nafsu tuh bukan belon yang boleh di-poke pakai jarum then meletop, hilang dah nafsu. Nafsu juga bukan kereta control yang ade controller yang senang-senang boleh dicontrol. Ada orang yang memang susah sangat nak berubah dari ikut nafsu. Cuba imagine, seorang kaki clubbing nak berubah jadi kaki masjid. Dia tak akan berubah in a blink of an eye unless if dia accident balik dari clubbing then dapat hidayah (macam dalam drama-drama Indo and Melayu).

Perubahan dia slow-slow. Mula-mula maybe kawan ajak pergi join main futsal organized by AJKKKKK masjid, event-event macam carnival jual beli dekat perkarangan masjid (jual beli in mosque is HARAM), or event-event yang macam tuh. Ada yang ke masjid bila ada ustaz-ustaz yang famous Amos. Inilah adat orang bertatih ke masjid.

Then bila dah selesa, barulah dia akan selalu ke masjid. Makin lama makin selalu ke masjid. Jema'ah masjid pun kena tolong juga. BUKAN TOLONG PANDANG SLACK dekat jema'ah yang bertatih ke masjid. Tolong support and jadi peramah ya.

Okai, entry ni dah terlari sikit tapi tak apalah as long as mesej tuh sampai. What I wanna is that, untuk berubah, kita perlukan masa. Untuk berubah bukan dalam 1 saat and berubah bukan untuk 1 saat. Kena berterusan (istiqamah). Berperang dengan nafsu sendiri bukan senang tapi possible. May ALLAH Guide us and Bless us. Amin! InshaALLAH.

We do not need all of this to fight our nafs (lust). What we need is Iman, His Guidance.

(وَأَمَّا مَنۡ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِۦ وَنَهَى ٱلنَّفۡسَ عَنِ ٱلۡهَوَىٰ (٤٠) فَإِنَّ ٱلۡجَنَّةَ هِىَ ٱلۡمَأۡوَىٰ (٤١
But as for him who feared to stand before his Lord and restrained his soul from lust, (40) Lo! the Garden will be his home. (41) (an-Nazi'at 79: 40-41)

No comments: